Het begeleiden van een Ontwikkelingsfasen-gesprek: werken met de Blikopener (nieuw!)

LACCS-opgeleide gedragskundigen, begeleiders of leerkrachten

Deze cursus is vol. Inschrijven is helaas niet meer mogelijk.

volgeboekt
volgeboekt
Deze groep zit VOL. Bij de tweede groep die in februari 2020 van start gaat zijn nog plaatsen beschikbaar. Een verdiepende cursus voor gedragskundigen, leerkrachten of begeleiders die al goed op de hoogte zijn van het Ontwikkelingsdenken, en zich verder willen bekwamen in het voeren van het ontwikkelingsfase gesprek. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het nieuwe instrument de Blikopener.

Het ontwikkelingsdenken is het kader waaruit we kijken naar ontwikkeling van mensen met verstandelijke beperkingen. We gebruiken het ontwikkelingsdenken om in te schatten wat een client of leerling snapt van de dingen en mensen om zich heen. Op basis daarvan kun je de ondersteuning, communicatie en onderwijs goed op iemand afstemmen. In al onze LACCS-opleiding besteden we hier uitgebreid aandacht aan.

Om de ontwikkelingsfase vast te stellen voer je een zogenaamd 'ontwikkelingsfasegesprek'. Dat is een gesprek met de verschillende betrokkenen (zoals de ouders, begeleider, leerkracht en therapeuten) om te onderzoeken in welke ontwikkelingsfase iemand hoofdzakelijk zit. En om uit te vinden onder welke omstandigheden iemand 'uitschieters' heeft.

De kwaliteit van het ontwikkelingsfase gesprek wordt vooral bepaald door de persoon die het gesprek (bege)leidt. Hij/zij moet enerzijds gedegen kennis hebben van de ontwikkelingsfasen, anderzijds heeft de gespreksleider specifieke gesprekstechnieken nodig. Je moet de juiste vragen kunnen stellen om de benodigde informatie en voorbeelden boven tafel te krijgen. Ook moet je uitleg kunnen geven aan de deelnemers van het gesprek als de cliënt of leerling te hoog of te laag wordt ingeschat. En uiteindelijk moet je conclusies kunnen trekken en deze krachtig samenvatten.

Deze tweedaagse cursus is een verdiepende opleiding voor mensen die zich (verder) willen bekwamen in het begeleiden van ontwikkelingsfasegesprekken. We maken in deze cursus nadrukkelijk gebruik van de Blikopener. Dat is onze nieuwe hulpmiddel/instrument bij het voeren van het ontwikkelingsfase gesprek. Tijdens de cursus zal je veel  en praktisch oefenen. Tussentijds en na afloop pas je de lesstof toe in je eigen praktijk. 

Om deel te kunnen nemen aan deze cursus dien je goed op de hoogte te zijn van de ontwikkelingsfasen, bijvoorbeeld door een eerdere LACCS-opleiding die je bij ons hebt gevold. Daarnaast moet je in bezit zijn van de Blikopener. Deze kan je bestellen in onze webshop.

Er zal accreditatie worden aangevraagd voor orthopedagogen/psychologen (NVO/NIP)

Studiebelasting: tussen dag 1 en 2 verwachten we dat je twee ontwikkelingsfasen-gesprekken voert en deze filmt en vastlegt in verslag. Studiebelasting is ongeveer 6 uur.

 

 

Groepsgrootte

Maximaal 10 deelnemers.

Docenten

Daphne Ramaker, Kirsten Munsterman

Data

Donderdag 26 september 2019, 10:00 - 16:30 uur.
Vrijdag 29 november 2019, 10:00 - 16:30 uur.

Prijs per persoon

€ 850,00, vrij van BTW, inclusief lunch, koffie en thee.

Vragen

Wil je meer weten? Stuur gerust een berichtje naar ons secretariaat.

Doelgroep
LACCS-opgeleide gedragskundigen, begeleiders of leerkrachten
Startdatum
26 september 2019
Einddatum
29 november 2019
Plaats
Zwolle
Prijs per persoon
€ 850,00
volgeboekt