Verdiepingscursus 'Werk maken van stimulering'

LACCS-opgeleide gedragskundigen, begeleiders of leerkrachten

In welke ontwikkelingsfase iemand ook functioneert (van lage sensatiefase tot hoge klikfase), gerichte stimulering is van groot belang. Elk mens wil namelijk betrokken zijn bij zijn omgeving. Elk mens heeft behoefte aan betekenisvolle, gevarieerde en uitdagende bezigheden. En elk mens wil (en kan!) zich ontwikkelen. Dit geldt dus ook kinderen/volwassenen met ernstige verstandelijke of meervoudige beperkingen (EVMB). Ben jij die begeleider, leerkracht of gedragskundige die hier ook in gelooft? En die écht werk wil gaan maken van (ontwikkelings)stimulering? Dan is deze vierdaagse verdiepingscursus iets voor jou.

In welke ontwikkelingsfase iemand ook functioneert (van lage sensatiefase tot hoge klikfase), gerichte stimulering is van groot belang. Elk mens wil namelijk betrokken zijn bij zijn omgeving. Elk mens heeft behoefte aan betekenisvolle, gevarieerde en uitdagende bezigheden. En elk mens wil (en kan!) zich ontwikkelen. Dit geldt dus ook kinderen/volwassenen met ernstige verstandelijke of meervoudige beperkingen (EVMB). Omdat zij weinig tot geen mogelijkheden hebben om zélf op onderzoek uit te gaan en zélf hun dag betekenisvol in te vullen, zijn zij volledig afhankelijk van de stimulerende houding van de mensen in hun omgeving.

Ben jij die begeleider, leerkracht of gedragskundige die hier ook in gelooft? En die écht werk wil gaan maken van (ontwikkelings)stimulering? Dan is deze vierdaagse verdiepingscursus iets voor jou!

De kern van de opleiding is het aanleren van een basis-stimulerende-houding. Dat wil zeggen dat je in je dagelijkse werk stimuleringskansen leert herkennen en leert grijpen. Dat kan in 1 op 1 contacten zijn maar ook in groepsverband. Je leert hierbij gebruik te maken van ondermeer de theorie van 'de kat in 't bakje' en van diverse gedragstherapeutische principes. Je zal ontdekken dat deze basishouding veel overlap vertoont tussen de verschillende ontwikkelingsfasen. Onderdeel van de basis-stimulerende-houding is het voortdurend afstemmen op het kind/de volwassene (Contact) en op de prikkelverwerking (Alertheid). Er is dus een nauwe samenhang met de andere LACCS-gebieden. 

Er komt in deze opleiding daarnaast een grote variatie aan onderwerpen naar voren, van 'aanleren van schoolse vaardigheden' tot 'Leef het leven', van 'gewenning aan zintuigelijke prikkels' tot 'stimuleren van de communicatie'. Ongetwijfeld ook onderwerpen waarvan je je afvraagt of ze wel van toepassing zijn in de setting waarin je werkt. Onze opvatting is dat stimulerende bezigheden en een stimulerende houding thuis horen in elke setting waar mensen met EVMB worden ondersteund. Opvallend is dat bepaalde stimulerende activiteiten/methoden/werkvormen vaak worden gekoppeld aan een bepaalde setting. "Dit is echt iets voor het onderwijs" of "dit is specifiek ontwikkeld voor KDC's", horen we dan. Of "wij hebben te maken met volwassenen, daar doen we dit soort activiteiten niet mee". Vanzelfsprekend heeft elke setting zijn eigen (on)mogelijkheden, maar we willen in deze opleiding hier juist van los van komen. Als uitgangspunt hanteren we de waarden die we vanuit LACCS hebben geformuleerd. Wat is van waarde voor mensen als het gaat om stimulering? En hoe kun je daar, binnen de omstandigheden van de setting waarbinnen je werkt, een zo goed mogelijke bijdrage aan leveren? Laat je als woonbegeleider dus inspireren door een onderwerp als 'het aanleren van schoolse vaardigheden'. En doe als leerkracht je voordeel met 'Leef het leven' of 'stimulering tijdens de ADL'. 

We richten ons in deze opleiding op begeleiders, leerkrachten en gedragskundigen die al LACCS-opgeleid zijn. Termen als 'bospaadjes' en 'de kat in 't bakje' zijn je bekend, en de samenhang tussen de LACCS-gebieden is vanzelfsprekend voor je. Je weet hoe je op een goede manier Contact kan maken met de cliënten/leerlingen.

Er zijn vier lesdagen waarin je zowel theorie leert als praktisch aan de slag gaat. Na elke lesdag ga je met een concrete opdracht aan de slag in je eigen werksituatie. Je ervaringen koppel je terug tijdens een volgende lesdag. Je krijgt feedback van de docent, waardoor je je echt verder kan ontwikkelen. Daarnaast profiteer je van de ervaringen en de ideeën van de medecursisten.    

We gaan er vanuit dat het boek Koffie met een koekje bij jou bekend is en je dit hebt gelezen. Voor aanvang van deze cursus ontvang je van ons aanvullend schriftelijk studiemateriaal. 

Let op: dit is géén cursus over programma's als Ervaar het Maar of BIM. Daarvoor verwijzen we je graag naar de specifieke opleidingen die door de ontwikkelaars van die programma's worden aangeboden.  

Groepsgrootte

Maximaal 15 deelnemers.

Docent

Karin de Geeter

Data

Woensdag 6 oktober 2021, 10:00 - 16:30 uur.
Woensdag 3 november 2021, 10:00 - 16:30 uur.
Woensdag 1 december 2021, 10:00 - 16:30 uur.
Woensdag 19 januari 2022, 10:00 - 16:30 uur.

Prijs per persoon

€ 1.035,00, vrij van BTW,

Vragen

Wil je meer weten? Stuur gerust een berichtje naar ons secretariaat.

Doelgroep
LACCS-opgeleide gedragskundigen, begeleiders of leerkrachten
Startdatum
6 oktober 2021
Einddatum
19 januari 2022
Plaats
Zwolle
Locatie
Prijs per persoon
€ 1.035,00