Het begeleiden van een Ontwikkelingsfasen-gesprek: werken met de Blikopener

LACCS-opgeleide gedragskundigen, begeleiders of leerkrachten

Een verdiepende cursus voor gedragskundigen, leerkrachten of begeleiders die al goed op de hoogte zijn van het Ontwikkelingsdenken, en zich verder willen bekwamen in het voeren van het ontwikkelingsfasen-gesprek. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het nieuwe instrument de Blikopener.

Het ontwikkelingsdenken is het kader waaruit we kijken naar ontwikkeling van mensen met verstandelijke beperkingen. We gebruiken het ontwikkelingsdenken om in te schatten wat een cliënt of leerling snapt van de dingen en mensen om zich heen. Op basis daarvan kun je de ondersteuning, communicatie en het onderwijs goed op iemand afstemmen. In al onze LACCS-opleidingen besteden we hier uitgebreid aandacht aan.

Om de ontwikkelingsfase vast te stellen voer je een zogenaamd 'ontwikkelingsfasen-gesprek'. Dat is een gesprek met de verschillende betrokkenen (zoals de ouders, begeleider, leerkracht en therapeuten) om te onderzoeken in welke ontwikkelingsfase iemand hoofdzakelijk zit. En om uit te vinden onder welke omstandigheden iemand 'uitschieters' heeft.

De kwaliteit van het ontwikkelingsfasen-gesprek wordt vooral bepaald door de persoon die het gesprek (bege)leidt. Hij/zij moet enerzijds gedegen kennis hebben van de ontwikkelingsfasen, anderzijds heeft de gespreksleider specifieke gesprekstechnieken nodig. Je moet de juiste vragen kunnen stellen om de benodigde informatie en voorbeelden boven tafel te krijgen. Ook moet je uitleg kunnen geven aan de deelnemers van het gesprek als de cliënt of leerling te hoog of te laag wordt ingeschat. En uiteindelijk moet je conclusies kunnen trekken en deze krachtig samenvatten.

Deze driedaagse cursus is een verdiepende opleiding voor mensen die zich (verder) willen bekwamen in het begeleiden van ontwikkelingsfasen-gesprekken. We maken in deze cursus nadrukkelijk gebruik van de Blikopener. Dat is onze nieuwe hulpmiddel/instrument bij het voeren van het ontwikkelingsfasen-gesprek. Tijdens de cursus zal je veel en praktisch oefenen. Tussentijds en na afloop pas je de lesstof toe in je eigen praktijk. 

Om deel te kunnen nemen aan deze cursus dien je goed op de hoogte te zijn van de ontwikkelingsfasen, bijvoorbeeld door een eerdere LACCS-opleiding die je bij ons hebt gevolgd. Daarnaast is het noodzakelijk dat je beschikt over de  Blikopener. Deze kun je bestellen in onze webshop.

Certificering

Na het succesvol afronden van de training onvangen deelnemers een certificaat. Hiervoor is het noodzakelijk dat je voldoende aanwezig bent, de huiswerkopdrachten uitwerkt (de casusbeschrijving dienst als toetsing van de lesstof) en actief deelneemt aan de lessen. Je mag maximaal één dagdeel missen. Gemiste lestijd kan niet worden ingehaald. 

Accreditatie

Accreditatie voor NVO en NIP is in aanvraag. 

Groepsgrootte

Maximaal 10 deelnemers.

Docenten

Daphne Ramaker, Kirsten Munsterman

Data

Donderdag 24 september 2020, 10:00 - 16:30 uur.
Donderdag 3 december 2020, 10:00 - 16:30 uur.
Donderdag 4 maart 2021, 10:00 - 16:30 uur.

Prijs per persoon

€ 1.275,00, vrij van BTW, inclusief lunch, koffie en thee.

Vragen

Wil je meer weten? Stuur gerust een berichtje naar ons secretariaat.

Doelgroep
LACCS-opgeleide gedragskundigen, begeleiders of leerkrachten
Startdatum
24 september 2020
Einddatum
4 maart 2021
Plaats
Zwolle
Prijs per persoon
€ 1.275,00