Verdiepingscursus: Werk maken van Stimulering

LACCS-opgeleide gedragskundigen, begeleiders of leerkrachten

In welke ontwikkelingsfase iemand ook functioneert (van lage sensatiefase tot hoge klikfase), gerichte stimulering is van groot belang. Elk mens wil namelijk betrokken zijn bij zijn omgeving. Elk mens heeft behoefte aan betekenisvolle, gevarieerde en uitdagende bezigheden. En elk mens wil (en kan!) zich ontwikkelen. Dit geldt dus ook kinderen/volwassenen met ernstige of matige verstandelijke beperkingen. Ben jij die begeleider, leerkracht of gedragskundige die hier ook in gelooft? En die écht werk wil gaan maken van (ontwikkelings)stimulering? Dan is deze vierdaagse verdiepingscursus iets voor jou.

In welke ontwikkelingsfase iemand ook functioneert (van lage sensatiefase tot hoge klikfase), gerichte stimulering is van groot belang. Elk mens wil namelijk betrokken zijn bij zijn omgeving. Elk mens heeft behoefte aan betekenisvolle, gevarieerde en uitdagende bezigheden. En elk mens wil (en kan!) zich ontwikkelen. Dit geldt dus ook kinderen/volwassenen met ernstige of matige verstandelijke beperkingen. Omdat zij weinig tot geen mogelijkheden hebben om zélf op onderzoek uit te gaan en zélf hun dag betekenisvol in te vullen, zijn zij volledig afhankelijk van de stimulerende houding van de mensen in hun omgeving.

Ben jij die begeleider, leerkracht of gedragskundige die hier ook in gelooft? En die écht werk wil gaan maken van (ontwikkelings)stimulering? Dan is deze vierdaagse verdiepingscursus iets voor jou!

De kern van de opleiding is het aanleren van een basis-stimulerende-houding. Dat wil zeggen dat je in je dagelijkse werk stimuleringskansen leert herkennen en leert grijpen. Dat kan in 1 op 1 contacten zijn maar ook in groepsverband. Je leert hierbij gebruik te maken van ondermeer de theorie van 'de kat in 't bakje' en van diverse gedragstherapeutische principes. Je zult ontdekken dat deze basishouding veel overlap vertoont tussen de verschillende ontwikkelingsfasen. Onderdeel van de basis-stimulerende-houding is het voortdurend afstemmen op de cliënt/leerling (Contact) en op de prikkelverwerking (Alertheid). Er is dus een nauwe samenhang met de andere LACCS-gebieden. 

Er komt in deze opleiding daarnaast een grote variatie aan onderwerpen naar voren, van 'aanleren van schoolse vaardigheden' tot 'Leef het leven', van 'gewenning aan zintuigelijke prikkels' tot 'stimuleren van de communicatie'. Ongetwijfeld ook onderwerpen waarvan je je afvraagt of ze wel van toepassing zijn in de setting waarin je werkt. Onze opvatting is dat stimulerende bezigheden en een stimulerende houding thuis horen in elke setting waar mensen met ernstige of matige verstandelijke beperkingen worden ondersteund. Opvallend is dat bepaalde stimulerende activiteiten/methoden/werkvormen vaak worden gekoppeld aan een bepaalde setting. "Dit is echt iets voor het onderwijs" of "dit is specifiek ontwikkeld voor KDC's", horen we dan. Of "wij hebben te maken met volwassenen, daar doen we dit soort activiteiten niet mee". Vanzelfsprekend heeft elke setting zijn eigen (on)mogelijkheden, maar we willen in deze opleiding hier juist van los van komen. Als uitgangspunt hanteren we de waarden die we vanuit LACCS hebben geformuleerd. Wat is van waarde voor mensen als het gaat om stimulering? En hoe kun je daar, binnen de omstandigheden van de setting waarbinnen je werkt, een zo goed mogelijke bijdrage aan leveren? Laat je als woonbegeleider dus inspireren door een onderwerp als 'het aanleren van schoolse vaardigheden'. En doe als leerkracht je voordeel met 'Leef het leven' of 'stimulering tijdens de ADL'. 

We richten ons in deze opleiding op begeleiders, leerkrachten en gedragskundigen die al LACCS-opgeleid zijn. Termen als 'bospaadjes' en 'de kat in 't bakje' zijn je bekend en de samenhang tussen de LACCS-gebieden is vanzelfsprekend voor je. Je weet hoe je op een goede manier Contact kunt maken met de cliënten/leerlingen.

Er zijn vier lesdagen waarin je zowel theorie leert als praktisch aan de slag gaat. Na elke lesdag ga je met een concrete opdracht aan de slag in je eigen werksituatie. Je ervaringen koppel je terug tijdens een volgende lesdag. Je krijgt feedback van de docent, waardoor je je echt verder kunt ontwikkelen. Daarnaast profiteer je van de ervaringen en de ideeën van de medecursisten.    

We gaan er vanuit dat het boek Koffie met een koekje bij jou bekend is en je dit hebt gelezen. Voor aanvang van deze cursus ontvang je van ons aanvullend schriftelijk studiemateriaal. 

Let op: dit is géén cursus over programma's als Ervaar het Maar of BIM. Daarvoor verwijzen we je graag naar de specifieke opleidingen die door de ontwikkelaars van die programma's worden aangeboden.  

Certificaat 

Na het succesvol afronden van de training ontvangen deelnemers een certificaat. Hiervoor is het noodzakelijk dat je voldoende aanwezig bent, de opdrachten uitwerkt en actief deelneemt aan de lessen. Je mag maximaal één dagdeel missen. Gemiste lestijd kan niet worden ingehaald.

Groepsgrootte

Maximaal 15 deelnemers.

Docent

Karin de Geeter

Data

Woensdag 16 oktober 2024, 10:00 - 16:30 uur.
Woensdag 13 november 2024, 10:00 - 16:30 uur.
Woensdag 11 december 2024, 10:00 - 16:30 uur.
Woensdag 15 januari 2025, 10:00 - 16:30 uur.

Prijs per persoon

€ 1.035,00, vrij van BTW,

Vragen

Wil je meer weten? Stuur gerust een berichtje naar ons secretariaat.

Doelgroep
LACCS-opgeleide gedragskundigen, begeleiders of leerkrachten
Startdatum
16 oktober 2024
Einddatum
15 januari 2025
Plaats
Zwolle
Prijs per persoon
€ 1.035,00